OGŁOSZENIE
Na
podstawie art.17 ust.4 ustawy dnia 27 kwietnia 2001r Prawo ochrony
środowiska - tekst jednolity (Dz. U. z 2008 r Nr 25 poz.150 ze
zm.) oraz art.39 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. z 2008r. Nr 199 poz.1227)
BURMISTRZ
MIASTA I GMINY STASZÓW
informuje
o przystąpieniu do opracowania projektu „Programu
usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta i
Gminy Staszów
na lata 2009 - 2032„
Z dokumentacją dotyczącą projektu przedmiotowego
programu można się zapoznać w tutejszym Urzędzie
Miasta i Gminy pokój nr 219 oraz na stronie internetowej Urzędu
Miasta i Gminy Staszów (BIP) -
www.bip.staszow.pl
Jednocześnie informuje się o możliwości składania
wniosków i uwag w terminie 21 dni od dnia zamieszczenia niniejszego
ogłoszenia tj. do dnia 03 kwietnia 2009.
Wnioski i uwagi mogą być wnoszone w formie pisemnej,
ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
Złożone wnioski i uwagi zostaną rozpatrzone w
tutejszym Urzędzie Miasta i Gminy.
Uwagi lub wnioski złożone po upływie ww terminu
pozostawia się bez rozpatrzenia.
„PROGRAM
USUWANIA
AZBESTU
I WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
Z
TERENU MIASTA I GMINY STASZÓW"
NA LATA 2009 -
2032
Spis
treści:
1. WPROWADZENIE.
2. PODSTAWOWE DANE
DOTYCZĄCE TERENU MIASTA I GMINY STASZÓW OBJETEGO DZIAŁANIEM
PROGRAMU
3. AZBEST -
PODSTAWOWA CHARAKTERYSTYKA I ZASTOSOWANIE
4. SZKODLIWOŚĆ AZBESTU DLA ZDROWIA LUDZKIEGO
5. CELE PROGRAMU
6. OBOWIĄZUJĄCE
PRZEPISY I PROCEDURY W ZAKRESIE POSTĘPOWANIA Z WYROBAMI I ODPADAMI
ZAWIERAJĄCYMI AZBEST
7. INFORMACJE O
ILOŚCI AZBESTU NA TERENIE
MIASTA GMINY STASZÓW
8. REALIZACJA
PROGRAMU.
9. FINANSOWE ASPEKTY
REALIZACJI PROGRAMU.
10. HARMONOGRAM
RZECZOWO-FINANSOWY REALIZACJI PROGRAMU.
11. MONITORING
PROGRAMU ORAZ JEGO AKTUALIZACJA
12. PODSUMOWANIE
Załączniki:
Nr
1 - Protokół odbioru azbestu
Nr
2 -Wniosek
1.
WPROWADZENIE
Miasto
i Gmina Staszów począwszy od 2009
roku przystępuje na podstawie niniejszego „Programu
usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta i
Gminy Staszów na lata 2009 -
2032", zwanego dalej Programem, do realizacji zadań
wynikających z „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających
azbest stosowanych na terytorium Polski" przyjętego przez Radę
Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej 14 maja 2002 roku.
Program
ten zakłada oczyszczenie do 2032 roku terytorium Polski z azbestu
i usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów
zawierających azbest.
Ponadto
program ten przewiduje:
-
opracowywanie
programów usuwania wyrobów zawierających azbest na poziomie
wojewódzkim, powiatowym i gminnym;
-
rozpowszechnianie
informacji dotyczących zagrożeń powodowanych przez azbest,
-
monitoring powietrza
w szczególnie zagrożonych miejscach publicznych oraz oczyszczenie
takich miejsc.
W
celu realizacji zadań przewidzianych w "Programie usuwania
azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium
Polski", niezbędnym jest zaangażowanie administracji
publicznej i różnych instytucji działających na szczeblu
centralnym, wojewódzkim i lokalnym. Program nakłada na gminy
następujące zadania:
1.
Uwzględnienie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest w
gminnych planach gospodarki odpadami.
2.
Współpracę z lokalnymi mediami celem rozpowszechniania informacji
dotyczących zagrożeń powodowanych przez azbest oraz wyroby z
azbestem.
3.
Przygotowywanie wykazów obiektów zawierających azbest oraz rejonów
występującego narażenia na ekspozycję azbestu.
4.
Przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych z realizacji zadań
"Programu"
2.
PODSTAWOWE DANE DOTYCZĄCE TERENU MIASTA I GMINY STASZÓW OBJĘTEGO
DZIAŁANIEM PROGRAMU
Gmina
Staszów położona jest w województwie świętokrzyskim,
w południowo-wschodniej Polsce na Wyżynie
Kielecko-Sandomierskiej nad rzeką Czarną Staszowską. Siedzibą
gminy jest Staszów, miasto o bogatej historii, której początki
sięgają XIII w. Jej świadectwem są liczne obiekty zabytkowe
zarówno w samym mieście jak i na terenie całej gminy. Teren
miasta i gminy pod względem rzeźby i pokrycia zalicza się do
równinnego, leży na południowy wschód od podnóża Gór
Świętokrzyskich - wzniesienie nad poziomem morza wynosi - 225
m.
Gmina
Staszów jest gminą miejsko-wiejską i bezpośrednio graniczy z
gminami Bogoria, Rytwiany, Szydłów, Tuczępy, Osiek, Raków. W jej
skład wchodzi miasto Staszów i 35 sołectw: Czajków Południowy,
Czajków Północny, Czernica, Dobra, Gaj Koniemłocki, Grzybów,
Jasień, Koniemłoty, Kopanina, Krzywołęcz, Krzczonowice,
Kurozwęki, Lenartowice, Łaziska, Łukawica, Mostki, Niemścice,
Oględów, Poddębowiec, Podmaleniec, Ponik, Sielec, Smerdyna,
Stefanówek, Sztombergi, Wiązownica Duża, Wiązownica Kolonia,
Wiązownica Mała, Wiśniowa, Wiśniowa Poduchowna, Wola Osowa, Wola
Wiśniowska, Wólka Żabna, Zagrody, Ziemblice.
Powierzchnia
Gminy Staszów wynosi 226 km2, w tym miasto Staszów 29
km2.
3.
AZBEST -
PODSTAWOWA CHARAKTERYSTYKA I ZASTOSOWANIE
Azbest
to nazwa minerału włóknistego występującego w przyrodzie, który
wykazuje znaczną wytrzymałość na rozciąganie, źle przewodzi
ciepło, ma właściwości dźwiękochłonne i jest względnie
odporny na działanie czynników chemicznych. Azbest znany jest od
kilku tysięcy
lat. Szerokie jego zastosowanie nastąpiło
w wyniku rewolucji przemysłowej
w okresie ostatnich 100 lat. Azbest stosowany był
w produkcji około
3000 wyrobów przemysłowych,
przede wszystkim do produkcji wyrobów budowlanych, szczególnie płyt
dachowych i elewacyjnych, a także
rur. Z uwagi na swoje niewątpliwe
zalety, jak odporność
na wysokie
temperatury, działanie
mrozu, działanie
kwasów, substancji żrących
a także
elastyczność itp.
wykorzystywany był
chętnie
jako cenny surowiec również
w Polsce. Trwałość
płyt
azbestowo - cementowych szacuje się
na 30 lat, natomiast
okres eksploatacji innych wyrobów jest z reguły krótszy.
Korodujące
wyroby zawierające
azbest uwalniają pył
azbestowy, który
wnikając
do organizmu wywołuje
poważne
choroby układu
oddechowego. Z tego
względu,
produkcja oraz stosowanie wyrobów zawierających
azbest zostały
zakazane, co reguluje ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie
stosowania wyrobów zawierających
azbest (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 3, poz. 20 z późn.
zm.), a odpady zawierające
azbest są odpadami
szczególnie niebezpiecznymi.
Te
właściwości azbestu sprawiły, że stał się on materiałem
bardzo rozpowszechnionym w naszym otoczeniu, znajdując zastosowanie
przy wytwarzaniu całej gamy wyrobów przemysłowych, jak i produktów
używanych w życiu codziennym.
Wśród
wyrobów azbestowych można wydzielić dwie grupy produktów:
„wyroby miękkie" - których gęstość
objętościowa jest mniejsza niż 1000kg/m3,
to słabo związane produkty azbestowe o wysokim, ponad 60% udziale
azbestu w produkcie oraz niskiej zawartości
substancji wiążącej, do których zaliczamy między innymi: tynki,
maty, płyty azbestowe, materiały izolujące, papy.
„wyroby
twarde" -
których gęstość objętościowa jest większa niż 1000kg/m3,
zawierające wysoki udział substancji wiążącej, zaś niski
(poniżej 15%) udział azbestu, do których należą płyty faliste i
płaskie, rury wodociągowe, elementy kanalizacji. Spójność
włókien azbestowych w tych wyrobach jest tak wysoka, że
praktycznie nie uwalniają się one do środowiska (wyjątkiem jest
obróbka np. cięcie lub proces niszczenia mechanicznego wyrobu).
4.
SZKODLIWOŚĆ AZBESTU DLA ZDROWIA LUDZKIEGO
Wyroby azbestowe będące w dobrym stanie technicznym
oraz odpowiednio zabezpieczone nie stanowią istotnego zagrożenia
dla zdrowia ludzkiego. Zagrożenie jednak pojawia się wówczas, gdy
zaistnieją warunki stwarzające możliwości uwalniania się włókien
azbestowych do otoczenia. Do sytuacji takich dochodzi najczęściej w
wyniku poddawania elementów azbestowych obróbce mechanicznej, jak
również wskutek naruszania struktury wyrobu spowodowanej naturalnym
starzeniem się materiału oraz pod wpływem oddziaływania czynników
atmosferycznych.
Azbest jest zaliczany do dziesięciu najgroźniejszych
substancji zanieczyszczających na ziemi. W związku z tym, azbest
znajduje się w wykazie opracowanym przez Ministerstwo Zdrowia i
Opieki Społecznej, jako niebezpieczna substancja chemiczna o
udowodnionym działaniu rakotwórczym dla człowieka. Badania naukowe
udowodniły, że azbest stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia
w następstwie długotrwałego narażania dróg oddechowych na
wdychanie jego włókien.
Największe zagrożenie dla organizmu ludzkiego stanowią
włókna respirabilne, czyli takie, które mogą występować w
postaci trwałego aerozolu w powietrzu i
przedostawać się z wdychanym powietrzem do organizmu. Są one
dłuższe od 5 mikrometrów, mają grubość nie większą niż 3
mikrometry i stosunek długości do średnicy mniejszy niż 3 : 1.
Włókna te wdychane do pęcherzyków płucnych, nie mogą już być
wydalone. Ich szkodliwe działanie może ujawnić się dopiero po
wielu latach w postaci następujących schorzeń: pylica azbestowa
(azbestoza), międzybłonniaki opłucnej i rak płuc. Im więcej jest
włókien w powietrzu, którym oddychamy, tym większe jest ryzyko
zachorowania na choroby wywołane azbestem.
5. CEL
I ZADANIA PROGRAMU
Podstawowym
celem Programu jest usuniecie azbestu i wyrobów zawierających
azbest z terenu Miasta i Gminy Staszów , a przez to wyeliminowanie
szkodliwego wpływu i niebezpiecznych dla zdrowia skutków działania
azbestu. Osiągając ten cel, wypełni zobowiązanie, jakie Polska
złożyła Unii Europejskiej deklarując oczyszczenie terenu państwa
z azbestu i wyrobów, które go zawierają do końca 2032 roku.
Program
zakłada realizacje następujących zadań:
1.
Utworzenie i aktualizacje wykazów danych o lokalizacji wyrobów
zawierających azbest.
2.
Określenie uczestników Programu.
3.
Edukacje mieszkańców w zakresie szkodliwości azbestu, obowiązków
dotyczących postępowania z wyrobami zawierającymi azbest oraz
sposobie bezpiecznego ich usuwania i unieszkodliwiania.
4.
Mobilizowanie właścicieli budynków i obiektów przemysłowych do
usunięcia wyrobów zawierających azbest poprzez system pomocy
edukacyjnej i finansowej.
5.
Pomoc w odbiorze i unieszkodliwianiu odpadów azbestowych z
nieruchomości osób fizycznych (w późniejszym terminie w miarę
możliwości finansowych również z
nieruchomości wspólnot mieszkaniowych, jednostek budżetowych,
zakładów budżetowych i innych).
6.
Podjecie działań w kierunku pozyskania funduszy ze źródeł
zewnętrznych na realizacje Programu.
7.
Przeznaczenie środków finansowych z Gminnego Funduszu Ochrony
Środowiska (GFOS),
zwanego dalej Gminnym Funduszem oraz ze źródeł zewnętrznych.
8.
Eliminacje możliwości powstawania „dzikich" wysypisk z odpadami
zawierającymi azbest.
9.Bieżący
monitoring realizacji Programu i okresowe raportowanie jego
realizacji władzom
samorządowym oraz mieszkańcom.
10.
Okresowa weryfikacje i aktualizacje Programu.
6.
OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY I PROCEDURY W ZAKRESIE POSTĘPOWANIA Z
WYROBAMI I ODPADAMI ZAWIERAJĄCYMI AZBEST
Sposób
postępowania z wyrobami i odpadami zawierającymi azbest reguluje
szereg przepisów prawa: ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo
ochrony środowiska, ustawa
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o
odpadach, ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania
wyrobów zawierających azbest oraz wydane na ich podstawie
rozporządzenia wykonawcze. Wykaz aktów prawnych przedstawiono w
załączniku nr 1.
Obowiązki i
postępowanie właścicieli i zarządców przy użytkowaniu obiektów
i terenów z wyrobami zawierającymi azbest.
Właściciel
lub zarządca budynku, budowli, instalacji lub urządzenia
technicznego oraz terenu, gdzie znajdują się wyroby zawierające
azbest, ma obowiązek sporządzenia - w 2 egzemplarzach „Oceny
stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających
azbest". Właściciele lub zarządcy, którzy spełnili ten
obowiązek wcześniej - sporządzają następne oceny w terminach
wynikających z warunków poprzedniej oceny, tzn.:
-
po 5-u
latach, jeżeli wyroby zawierające azbest są w dobrym stanie
technicznym
i nieuszkodzone,
-
po
roku, jeżeli przy poprzedniej ocenie ujawnione zostały drobne (do
3% powierzchni wyrobów) uszkodzenia.
Wyroby,
które posiadały lub posiadają duże i widoczne uszkodzenia -
powinny zostać bezzwłocznie usunięte.
Jeden
egzemplarz oceny właściciel lub zarządca zobowiązany jest złożyć
właściwemu terenowo powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego -
w terminie do 30-u dni od dnia jej sporządzenia.
Drugi egzemplarz zachowuje przy dokumentacji budynku, budowli,
instalacji lub urządzenia przemysłowego oraz terenu - do czasu
sporządzenia następnej oceny.
Właściciel
lub zarządca obowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji
(spisu z natury) wyrobów zawierających azbest. Zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie
wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i
oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest
wykorzystywany azbest - informacje o wyrobach zawierających azbest,
właściciel, zarządca lub użytkownik sporządza w dwóch
egzemplarzach:
1) jeden
egzemplarz przedkłada w formie pisemnej wojewodzie;
2) drugi
egzemplarz przechowuje przez okres jednego roku, do czasu
sporządzenia następnej informacji.
Osoby
fizyczne nie będące przedsiębiorcami przedkładają informacje
odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
Wzory
informacji według załączników:
-
nr 2 -
Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich
wykorzystywania.
-
nr 3 -
Informacja o wyrobach zawierających azbest, których
wykorzystywanie zostało zakończone.
Informacje
przedkłada się corocznie, celem wykazania ewentualnych zmian w
ilości posiadanych wyrobów zawierających azbest, co pozwoli na
ocenę zagrożenia dla ludzi i środowiska w danym rejonie.
Właściciel lub zarządca budynku, budowli, instalacji lub
urządzenia oraz terenu, gdzie występują wyroby zawierające
azbest, ma ponadto obowiązki:
-
oznakowania
pomieszczeń, gdzie znajdują się urządzenia lub instalacje
z wyrobami zawierającymi azbest - odpowiednim znakiem
ostrzegawczym dla azbestu,
-
opracowania
i wywieszenia na widocznym miejscu instrukcji bezpiecznego
postępowania
i użytkowania pomieszczenia z wyrobami
zawierającymi azbest,
-
zaznaczenia
na planie sytuacyjnym terenu miejsc z wyrobami zawierającymi
azbest.
Ponadto,
jeżeli w budynku, budowli, instalacji lub urządzeniu oraz na
terenie znajdują się wyroby zawierające azbest o gęstości
objętościowej mniejszej niż 1000 kg/m3 (tzw. „miękkie")
lub, jeżeli wyroby zawierają azbest krokidolit, a także, jeżeli
te wyroby znajdują się w zamkniętych pomieszczeniach, lub istnieje
uzasadniona obawa dużej emisji azbestu do środowiska - właściciel
lub zarządca powinien opracować plan kontroli jakości powietrza
(monitoringu), a jego wyniki uwzględnić przy dalszej eksploatacji
lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
Wykonawca
prac polegających na zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów
zawierających azbest, obowiązany jest do:
1) uzyskania
odpowiednio zezwolenia, pozwolenia, decyzji zatwierdzenia programu
gospodarowania odpadami niebezpiecznymi albo złożenia organowi
informacji o sposobie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi;
2) przeszkolenia
przez uprawnioną instytucję zatrudnianych pracowników, osób
kierujących lub nadzorujących prace polegające na zabezpieczaniu i
usuwaniu wyrobów zawierających azbest w zakresie bezpieczeństwa i
higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu tych wyrobów oraz
przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania;
3) opracowania
przed rozpoczęciem prac szczegółowego planu prac usuwania wyrobów
zawierających azbest, obejmującego w szczególności:
a) identyfikację
azbestu w przewidzianych do usunięcia materiałach, na podstawie
udokumentowanej informacji od właściciela lub zarządcy obiektu
albo też na podstawie badań przeprowadzonych przez akredytowane
laboratorium,
b) informacje o
metodach wykonywania planowanych prac,
c) zakres
niezbędnych zabezpieczeń pracowników oraz środowiska przed
narażeniem na szkodliwość emisji azbestu, w tym problematykę
określoną przepisami dotyczącymi planu bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia,
d) ustalenie
niezbędnego dla rodzaju wykonywanych prac monitoringu powietrza;
4) posiadania
niezbędnego wyposażenia technicznego i socjalnego zapewniającego
prowadzenie określonych planem prac oraz zabezpieczeń pracowników
i środowiska przed narażeniem na działanie azbestu.
2. Wykonawca
prac, przed przystąpieniem do prac polegających na zabezpieczeniu
lub usunięciu wyrobów zawierających azbest z obiektu, urządzenia
budowlanego lub instalacji przemysłowej, a także z terenu prac,
obowiązany jest do zgłoszenia tego faktu właściwemu organowi
nadzoru budowlanego oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.
3. Zgłoszenie,
o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać w szczególności:
1) rodzaj lub nazwę
wyrobów zawierających azbest według grup wyrobów określonych w
odrębnych przepisach,
2) termin
rozpoczęcia i planowanego zakończenia prac,
3) adres obiektu,
urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej,
4) kopię aktualnej
oceny stanu wyrobów zawierających azbest,
5) określenie
liczby pracowników, którzy przebywać będą w kontakcie z
azbestem,
6) obowiązanie
wykonawcy prac do przedłożenia nowego zgłoszenia w przypadku
zmiany warunków prowadzenia robót.
Obowiązki gminy
-
opracowanie, przyjęcie i aktualizacja planu gospodarki odpadami (
z uwzględnieniem problematyki usuwania azbestu i wyrobów
zawierającymi azbest),
-
gromadzenie informacji przekazywanych przez osoby fizyczne
(właścicieli i zarządców nieruchomości) o wyrobach
zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,
-
przedkładanie marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości
i miejscach
występowania
substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
w tym azbestu,
-
zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi (w tym
odpadami
zawierającymi
azbest),
Transport
odpadów zawierających azbest
Przedsiębiorca,
który prowadzi działalność w zakresie transportu odpadów jest obowiązany
uzyskać zezwolenie na prowadzenie tej działalności. Zezwolenie na
prowadzenie
działalności w zakresie transportu odpadów wydaje starosta.
Transport
odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, należy prowadzić
z zachowaniem przepisów dotyczących transportu towarów
niebezpiecznych spełniając określone w tych przepisach kryteria
klasyfikacyjne.
Do
przedsiębiorcy prowadzącego działalność wyłącznie w zakresie
ich transportu na składowisko
należy :
-
posiadanie karty przekazania odpadu z potwierdzeniem przejęcia
odpadu,
-
posiadanie dokumentu przewozowego z opisem towarów (odpadów)
niebezpiecznych,
-
posiadanie świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu odpadów
niebezpiecznych,
-
posiadanie przez kierowcę zaświadczenia ADR o ukończeniu kursu
dokształcającego, dla kierowców pojazdów przewożących towary
niebezpieczne,
oznakowanie
pojazdu odblaskowymi tablicami ostrzegawczymi,
-
utrzymanie czystości skrzyni ładunkowej pojazdu,
-
sprawdzenie stanu opakowań i ich oznakowanie literą „a",
-
sprawdzenie umocowania sztuk przesyłki z odpadami w pojeździe.
Odpady
niebezpieczne zawieraj..ce azbest transportowane są na składowisko
przeznaczone do składowania tego typu odpadów. Tam następuje ich
przekazanie następnemu posiadaczowi odpadów - zarządzającemu
składowiskiem i potwierdzenie tego faktu na karcie przekazania
odpadu.
Schemat procedury
postępowania:
-
Uzyskanie od starosty właściwego ze względu na miejsce siedziby
zezwolenia na
prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów
niebezpiecznych zawierających
azbest.
-
Odbiór odpadów zawierających azbest od poprzedniego posiadacza
-
Karta przekazania odpadu
-
Sprawdzenie prawidłowości i szczelności opakowania
-
Przygotowanie pojazdu do przewozu odpadów niebezpiecznych
-
Czyszczenie skrzyni pojazdu, wyłożenie odpowiednich foli.
-
Przygotowanie dokumentów: Dowód rejestracyjny pojazdu Dokument
przewozowy z opisem przewożonych towarów niebezpiecznych
PODSTAWOWE
PRZEPISY PRAWNE DOTYCZĄCE POSTĘPOWANIA Z WYROBAMI I ODPADAMI
ZAWIERAJĄCYMI AZBEST I OBOWIĄZKI Z NICH WYNIKAJĄCE
Od
1997 r., na terenie Polski obowiązuje zakaz produkcji, handlu oraz
stosowania wyrobów zawierających azbest. Zakaz taki wprowadzono
ustawą z 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów
zawierających azbest ( Dz. U. 1997. Nr 101, poz.628 ). W następnych
latach wprowadzono szereg kolejnych aktów prawnych (ustaw i
rozporządzeń), regulujących kwestie związane z postępowaniem
i usuwaniem wyrobów zawierających azbest.
I.
Ustawy:
1.
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006
r. Nr 156, poz.
1118 z późn. zm.).
W
przypadku występowania azbestu (Art. 30 ust. 7) właściwy organ
może nałożyć, w
drodze decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie
określonego
obiektu
lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym
mowa w
ust. l w/w artykułu, jeśli ich realizacja m.in. może spowodować
zagrożeniebezpieczeństwa
ludzi, pogorszenie stanu środowiska bądź pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych.
2.
Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów
zawierających
azbest (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20, z późn. zm.)
Zakazuje
wprowadzania na polski obszar celny azbestu, wyrobów zawierających azbest,
produkcji wyrobów zawierających azbest oraz obrotu azbestem i
wyrobami zawierającymi ten surowiec. Zgodnie z ustawą produkcja
płyt azbestowocementowych została zakończona we wszystkich
zakładach do 28 września 1998 r.,a z dniem 28 marca 1999 r.
nastąpił zakaz obrotu tymi płytami. Do wyjątków należy azbest i
wyroby zawierające azbest dopuszczone do produkcji lub do
wprowadzenia na polski obszar celny spośród wyrobów określonych w
załączniku nr l do ustawy. Wykaz tych wyrobów określa corocznie
Minister właściwy do spraw gospodarki w drodze rozporządzenia.
Ustawa reguluje również zagadnienia związane z opieką zdrowotną
pracowników, którzy mieli kontakt z azbestem.
3.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tj. Dz. U. z 2007
r. Nr 39, poz.251 z późn. zm.)
Zgodnie
z art. 1 ust. 1 ustawa określa zasady postępowania z odpadami, w
sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę
środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w
szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów i ich
negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów. Ustawa określa obowiązki wytwórców
i posiadaczy odpadów, w tym m.in. odpadów niebezpiecznych.
Reguluje również postępowanie w zakresie zbierania, transportu,
odzysku i unieszkodliwiania, w tym składowania odpadów, a także
wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące składowisk odpadów.
Wprowadza obowiązek opracowania planów gospodarki odpadami na
szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Ustawa określa
m.in. zakres planów gospodarki odpadami, sposób ich opiniowania i
sposób monitorowania, zasadę spójności planu z planem wyższego
szczebla oraz określa rodzaj odpadów, które powinny być ujęte na
każdym szczeblu ich opracowania.
4.Ustawa
z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( tekst
jednolity: Dz. U. z 2008r Nr 25 poz.150 z późn. zm.)
Zgodnie
z art. L1ustawa określa zasady ochrony środowiska oraz warunki
korzystaniaz jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego
rozwoju. Ustawa reguluje m.in. opracowanie programów ochrony
środowiska, prowadzenie
państwowego
monitoringu środowiska, ochronę powietrza przed zanieczyszczeniem
i
sposób postępowania z substancjami stwarzającymi szczególne
zagrożenie dla środowiska, ochronę powierzchni ziemi,
przeciwdziałania zanieczyszczeniom w tym: konieczność oznaczenia
instalacji lub urządzeń, w których
był lub jest wykorzystywany azbest oraz miejsc, w których on się
znajduje, konieczność dokumentowania informacji dotyczącej
m.in. występowania azbestu.
5.
Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 z późn. zm).
Ustawa
reguluje zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych,
wymagania w
stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności
związane z tym
przewozem
oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych
sprawach. Przewóz materiałów niebezpiecznych w kraju określają
przepisy zawarte w załącznikach A i B do Umowy europejskiej
dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych (ADR). Przepisy umowy ADR oraz ustawy określają
warunki załadunku i wyładunku oraz przewozu odpadów
niebezpiecznych. Wymagane są świadectwa dopuszczenia pojazdu do
przewozu materiałów niebezpiecznych wydane przez upoważnioną
stację kontroli pojazdów oraz szkolenie kierowcy pojazdów w
zakresie przewozu towarów niebezpiecznych.
II.
Rozporządzenia:
1.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w
sprawie katalogu
odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206): zamieszcza rodzaje
odpadów zawierających azbest na liście odpadów
niebezpiecznych
w
wymienionych niżej grupach i podgrupach z przypisanym kodem
klasyfikacyjnym:
-
06 07 01* - Odpady azbestowe z elektrolizy,
-
06 13 04* - Odpady z przetwarzania azbestu,
-
10 11 81* - Odpady zawierające azbest (z hutnictwa szkła),
-
10 13 09* - Odpady zawierające azbest z produkcji elementów
cementowo- -azbestowych,
-150111*
- Opakowania z metali zawierające niebezpieczne, porowate elementy
wzmocnienia
konstrukcyjnego (np. azbest) włącznie z pustymi pojemnikami
ciśnieniowymi,
-
16 01 11* - Okładziny hamulcowe zawierające azbest,
-
16 02 12* - Zużyte urządzenia zawierające azbest,
-
17 06 01* - Materiały izolacyjne zawierające azbest.
- 17
06 05* - Materiały konstrukcyjne zawierające azbest
2.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003r. w
sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji,
budowy, eksploatacji i
zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk
odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549).
3.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 2
kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego
użytkowania
i
usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71 poz. 649).
4.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października
2005 r. sprawie
zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu
wyrobów
zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego
użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz. 1824).
5.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lutego 2006 r.
sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów
(Dz. U. z 2006 r. Nr 309, poz. 213)
III.
ZARZĄDZENIA:
1.
Zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 12 marca
1996 r.w
sprawie dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
dla zdrowia,
wydzielonych
przez materiały budowlane, urządzenia i elementy wyposażenia w
pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi (M.P. Nr 19, poz.
231).
Uzupełnieniem
aktów prawnych w przedstawionym zakresie jest „Program
usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na
terytorium Polski", przyjęty przez Radę Ministrów
w dniu 14 maja 2002r. oraz lokalne programy usuwania azbestu
realizowane przez gminy, powiaty i województwa. Polskie prawodawstwo
dopuszcza wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest
w użytkowanych budynkach, instalacjach lub urządzeniach, nie dłużej
niż do dnia 31 grudnia 2032 roku. W sposób szczegółowy określa
również wymagania dotyczące postępowania z wyrobami i odpadami
azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także właścicieli
i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki
wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu
wyrobów zawierających azbest. Podstawowe obowiązki organów
samorządowych, właścicieli i zarządców nieruchomości oraz
przedsiębiorców prowadzących działalność, w wyniku której
powstają odpady zawierające azbest, przedstawiono poniżej.
7.
INFORMACJE O ILOŚCI
AZBESTU NA TERENIE MIASTA GMINY STASZÓW
Na
podstawie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest i miejscu ich
wykorzystywania, przeprowadzonej przez pracowników Urzędu Miasta i
Gminy w Staszowie oraz informacji zgłoszonych do Burmistrza
Miasta i Gminy Staszów przez właścicieli i zarządców
nieruchomości, określono szacunkową ilość oraz miejsca
występowania takich wyrobów na terenie Miasta i Gminy Staszów.
Inwentaryzacja objęła wszystkie nieruchomości osób fizycznych
zlokalizowane na obszarze miasta Staszowa oraz 35 sołectw Gminy
Staszów. Spis polegał na określeniu powierzchni płyt azbestowo -
cementowych dla budownictwa. W większości są to płyty
faliste azbestowo-cementowe.
Wykaz miejscowości oraz powierzchnia
znajdujących się na ich terenie materiałów zawierających
azbest
|
Lp
|
Miejscowość
|
Powierzchnia w m²
|
1
|
Staszów
|
55674
|
2
|
Czajków Południowy
|
5607
|
3
|
Czajków Północny
|
13199
|
4
|
Czernica
|
6352
|
5
|
Dobra
|
9945
|
6
|
Gaj Koniemłocki
|
6706
|
7
|
Grzybów
|
7835
|
8
|
Jasień
|
11697
|
9
|
Koniemłoty
|
23788
|
10
|
Kopanina
|
4039
|
11
|
Kurozwęki
|
10076
|
12
|
Krzywołęcz
|
9588
|
13
|
Krzczonowice
|
7106
|
14
|
Lenartowice
|
2539
|
15
|
Łaziska
|
10710
|
16
|
Łukawica
|
11913
|
17
|
Mostki
|
8067
|
18
|
Niemścice
|
16418
|
19
|
Oględów
|
36742
|
20
|
Poddębowiec
|
4783
|
21
|
Podmaleniec
|
8107
|
22
|
Ponik
|
12329
|
23
|
Sielec
|
14221
|
24
|
Smerdyna
|
24585
|
25
|
Stefanówek
|
11350
|
26
|
Sztombergi
|
17468
|
27
|
Wiązownica Duża
|
10925
|
28
|
Wiązownica Mała
|
11645
|
29
|
Wiązownica Kolonia
|
22324
|
30
|
Wiśniowa
|
24347
|
31
|
Wiśniowa Poduchowna
|
8558
|
32
|
Wola Osowa
|
16803
|
33
|
Wola Wiśniowska
|
7370
|
34
|
Wólka Żabna
|
4651
|
35
|
Zagrody
|
5221
|
36
|
Ziemblice
|
8963
|
RAZEM
|
471651
|
8.
REALIZACJA PROGRAMU
Program usuwania
azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta
i Gminy Staszów przeznaczony jest dla osób fizycznych,
wszystkich właścicieli nieruchomości, na których znajdują się
materiały zawierające azbest, w szczególności dla tych, na
których budynki pokryte są płytami azbestowo-cementowymi,
popularnie zwanymi eternitem. Przewiduje się wzrost zainteresowania
programem w miarę jego realizacji w kolejnych latach oraz
prowadzonej edukacji. Gmina Staszów
w pierwszych latach realizacji programu dofinansowywać będzie
w 100 % koszty związane z usuwaniem azbestu. Program nie zakłada
sztywnych norm w kontekście jego realizacji, realizatorzy będą
starali się dostosowywać go w kolejnych latach do
aktualnych potrzeb. Informacje o programie będą ogólnie dostępne,
a jego uczestnicy stale informowani o przebiegu programu. Informacje
zamieszczane będą w lokalnej prasie, na stronie internetowej gminy
i tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy. Zakłada się, że w
realizację włączą się również radni i sołtysi Gminy Staszów.
Przy
realizacji programu stosowane będą następujące
zasady:
1.
Odbiór odpadów zawierających azbest będzie następował na
pisemny wniosek właściciela nieruchomości znajdujących się w
bazie danych o lokalizacji istniejących wyrobów zawierających
azbest. Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1.
2.
Odbiór odpadów będzie realizowanych według kolejności złożonych
wniosków i przygotowania odpadów do odbioru.
3.
Przy odbiorze odpadów z nieruchomości sporządzony będzie protokół
odbioru. Wzór stanowi Załącznik nr 2.
Nadzór
nad realizacja programu
pełniony będzie przez Urząd
Miasta i Gminy. Dzięki zastosowanym procedurom ograniczony będzie
do kontroli dokumentów koniecznych do skierowania do wypłaty
środków refundacji.
Oczekuje
się współpracy z Państwowym Inspektorem Pracy i Powiatowym
Inspektorem Nadzoru Budowlanego. Prowadzona na bieżąco działalność
kontrolna tych organów zapewni o prawidłowości wykonywania prac,
co jest elementem niesłychanie istotnym i jednym z warunków
wypłacenia refundacji. Środki mogą zasilać jedynie
przedsięwzięcia wykonywane w pełnej zgodzie z prawem i regułami
dobrych praktyk. Przestrzeganie tych zasad na każdym etapie pozwala
na wyeliminowanie zagrożeń lub w najgorszym wypadku do ich
zminimalizowania.
9. FINANSOWE ASPEKTY REALIZACJI PROGRAMU
W programie założono, że usuwanie wyrobów
zawierających azbest będzie się odbywać ze wsparciem finansowym
Gminy w latach 2009 - 2032. Wsparcie w pierwszych latach
trwania projektu dotyczyć będzie sfinansowania 100 % kosztów:
demontażu, zabezpieczenia, transportu i unieszkodliwienia wyrobów.
Dofinansowanie odbywać się będzie ze środków Gminnego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowisk i Gospodarki Wodnej.
Szczegółowe warunki pomocy finansowej dla osób podejmujących się
usunięcia i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest
określone zostaną w odrębnym Zarządzeniu
Burmistrza Miasta i Gminy Staszów.
Dla oszacowania prawdopodobnych kosztów
przedsięwzięcia, przyjęto następujące, jednostkowe koszty
wykonania w/w usług:
Średni koszt demontażu transportu i
unieszkodliwiania jednego metra kwadratowego płyt falistych wynosi
ok. 12 zł (brutto)
Przy
ustalaniu kosztów oparto się na
informacjach pochodzących
od firm świadczących
usługi w zakresie demontażu
pokryć dachowych
i transportu odpadów azbestowych, działających
na terenie Gminy Staszów oraz powiatu kieleckiego.
Na terenie Gminy
Staszów zinwentaryzowano ok. 471 650 m2
płyt azbestowych w formie pokryć dachowych .
Zakładając, że realizacja programu potrwa do 2032 roku:
koszt usunięcia materiałów zawierających azbest
wyniesie :
471 650 m2 x 12 zł/m2
= 5 659 800 zł
średni roczny koszt usunięcia materiałów
zawierających azbest wyniesie:
5 659 800 zł : 23 = 246 078 zł
Zasady
udzielania dofinansowania oraz wymogi jakie właściciel
nieruchomości powinien spełnić, aby uzyskać dofinansowanie
określone będą odrębnie w Zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy
Staszów.
10.
HARMONOGRAM RZECZOWO-FINANSOWY
REALIZACJI PROGRAMU
Lp
|
Zadanie
|
Termin
realizacji
|
Koszty
|
1
|
Działalność
informacyjna i edukacyjna
skierowana
do właścicieli,
zarządców
i
użytkowników
budynków, budowli i instalacji zawierających
azbest
|
2009
- 2032
|
Praca
własna
|
2
|
Coroczna
aktualizacja bazy danych o
obiektach
zawierających
azbest
|
2009
- 2032
|
Praca
własna
|
3
|
Odbiór
odpadów zawierających
azbest z
nieruchomości
osób fizycznych, wspólnot
mieszkaniowych
i innych
|
2009
- 2032
|
50
000 zł w 2009 r.
następne
lata - w miarę
środków
uchwalonych
przez
Radę
Gminy
|
4
|
Monitoring
i ocena realizacji programu
|
2009
- 2032
|
Praca
własna
|
11. PODSUMOWANIE
Azbest
występuje
w środowisku
naturalnym jako minerał w postaci rozwłóknionej
i tak tez się go wydobywa. Z uwagi na liczne cenne własności
użytkowe azbestu i stosunkowo niska cenę, jego
szerokie zastosowanie w stosunkowo dużych ilościach miało miejsce,
niemal wszędzie na świecie w okresie ostatnich 100 lat. Także i na
terenie Polski azbest stosowany był w produkcji wielu wyrobów
przemysłowych, lecz przede wszystkim, (co najmniej około 80%) do
produkcji materiałów budowlanych. Szczyt popularności wyrobów
zawierających azbest, a szczególnie wyrobów azbestowo-cementowych
w Polsce przypada na lata 60, 70 i 80 XX wieku.
Szacuje
się, ze w całym okresie produkcji tychże wyrobów wyprodukowano
w Polsce i zabudowano ponad 15,5 miliona ton wyrobów
zawierających azbest.
Pomimo
wprowadzenia zakazu stosowania azbestu w nowych budynkach
i
technologiach będzie on elementem struktury wielu obiektów jako
materiał wbudowany jeszcze przez kilkadziesiąt lat. Należy
pamiętać, że nie jest szkodliwa sama obecność w budynku
materiałów zawierających azbest. Niebezpieczeństwo pojawia się w
wyniku nieprawidłowego obchodzenia się z tymi elementami, na skutek
czego mogą one stać się niebezpieczne będąc źródłem emisji
włókien azbestowych do powierza. Bardzo ważne jest zastosowanie
się właścicieli i zarządców obiektów
budowlanych do obowiązku prowadzenia okresowych kontroli i oceny
stanu technicznego wyrobów zawierających azbest oraz przekazywania
właściwym jednostkom danych o ilości, stanie i miejscu
występowania azbestu.
Zaproponowana
przez Gminę forma dofinansowania dla właścicieli obiektów
i
urządzeń zawierających azbest, stawia jako warunek pomocy,
spełnienie wszystkich
wymogów
formalnych dotyczących informowania o tych wyrobach oraz prowadzenia
prac przy usuwaniu azbestu. Upowszechnienie programu będzie
skutkowało podnoszeniem świadomości społeczności lokalnej w
zakresie zagrożeń związanych z eksploatacją usuwaniem azbestu.
Przewiduje się, że w następnych latach Gmina będzie otrzymywać
coraz więcej zgłoszeń o miejscach występowania azbestu, co
przyczyni się do lepszej wiedzy na temat ilości azbestu. Pozwoli to
lepiej poznać potrzeby w tym zakresie, precyzyjniej planować środki
niezbędne do wydania na ten cel oraz stopniowo wyeliminować wyroby
azbestowe z naszego otoczenia, co jest celem programu.
Podstawa
do powodzenia Programu jest aktywna polityka informacyjna Urzędu
Miasta i Gminy, w tym rzetelne zarządzanie PROGRAMEM i współpraca
z uczestnikami. Właściwe i profesjonalne firmy pracujące
pod kontrola i nadzorem Zarządzającego i inspektorów z powołanych
inspekcji. Jak również wola i chęć mieszkańców miasta dla
zrozumienia idei i przystępowania do demontaży wyrobów
zawierających azbest. Osobna sprawa jest zaangażowanie środków
finansowych pochodzących z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska w
celu refinansowania poniesionych nakładów na demontaż, transport i
składowanie wyrobów zawierających azbest.
Załącznik
nr 1
PROTOKÓŁ
ODBIORU
(stwierdzenie
usunięcia wyrobów zawierających azbest)
1.
Wnioskodawca (właściciel nieruchomości):
...........................................................................................................................................................................................................................................
/imię
i nazwisko/
............................................................................................................................................................................................................................................
/adres/
2.
Miejsce odbioru odpadów zawierających
azbest:
.............................................................
nr ew. działki:........................
3.
Rodzaj odpadów (płyty faliste/płaskie lub inny odpad zwierający
azbest):
...........................................................................................................................................................................................................................................
4.
Ilość usuniętych odpadów (w
m2):.......................................................................................................................................................................................
5.
Informacja czy na nieruchomości znajdują się jeszcze wyroby
zawierające azbest ( jeśli tak podać szacunkowo ilość): ..................................................................................................................
6.
Oświadczam, że wszystkie dane zawarte w protokole są zgodne z
prawdą.
7.
Oświadczam, że prace związane z usunięciem wyrobów zawierających
azbest zostały wykonane z zachowaniem właściwych przepisów
technicznych i sanitarnych, a teren został prawidłowo oczyszczony z
odpadów azbestowych.
...........................................
..........................................
/data
i podpis właściciela działki/ /data i podpis przedstawiciela
wykonawcy/
Uwagi:
Protokół
został sporządzony w dwóch egzemplarzach: jeden dla
odbierającego odpady celem
przekazania
do Urzędu Miasta i Gminy w Staszów drugi dla właściciela
nieruchomości.
Załącznik
nr 2
WNIOSEK
o
odebranie odpadów zawierających azbest
-
Wnioskodawca
(właściciel nieruchomości):
....................................................................................................................................................................................................................................................................................
/imię
i nazwisko/
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................
/adres,
tel. kontaktowy/
2.
Miejsce wytworzenia odpadów zawierających azbest:
.............................................................
nr ew. działki:..................................................................................................................................................................................................
3.
Rodzaj odpadów (płyty faliste/płaskie lub inny odpad zwierający
azbest):
....................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.
Ilość odpadów (w m2):..............................................................................................................................................................................................................................................
5.
Źródło powstania (określić skąd odpad pochodzi - wymiana
pokrycia dachowego/elewacji
budynku):......................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Oświadczam,
ze wszystkie dane zawarte w protokole są zgodne z prawdą.
...........................................
/data
i podpis właściciela działki
Uwagi:
1.
Wniosek należy złożyć w w Urzędzie Miasta Gminy w Staszowie ul.
Opatowska 31,
|